După cum bine știți, fiecărui proces cognitiv > ține minte, înțelege, aplică, analizează, evaluează, creează < îi corespunde un set de elemente: cuvinte cheie (verbe active), acțiuni, rezultate, precum și întrebări care animă procesul de evaluare a realizării învățării.
În taxonomia revizuită, cunoștințele stau la baza acestor șase procese cognitive, dar autorii săi au creat o taxonomie separată a tipurilor de cunoștințe utilizate în învățare.
Iată mai jos la ce facem referire.
În Taxonomia lui Bloom, „verbele active” descriu procesele cognitive prin întermediul cărora învățăm
recunoaște, își reamintește, memorează
interpretează, exemplifică, clasifică, sumarizează, deduce, compară, explică
execută, pune în aplicare
diferențiază, organizează, atribuie
controlează, critică, pune sub semnul întrebării, interoghează
generează, planifică, produce
În taxonomia revizuită, cunoștințele stau la baza acestor șase procese cognitive, dar autorii săi au creat o taxonomie separată a tipurilor de cunoștințe utilizate în învățare
1.
Cunoașterea faptelor
a terminologiilor, a detaliilor și elementelor specifice.
2.
Cunoașterea conceptuală
a clasificărilor și categoriilor, a principiilor și generalizărilor, a teoriilor, a modelelor și structurilor.
3.
Cunoașterea procedurală
a abilităților și algoritmilor specifici subiectului, a tehnicilor și metodelor specifice subiectului, a criteriilor pentru a stabili când vor fi utilizate proceduri adecvate.
4.
Cunoașterea metacognitivă
strategică, despre sarcini cognitive, inclusiv cunoștințe contextuale și condiționale adecvate, auto-cunoașterea.
Acest instrument ajută profesorii să-și seteze obiective care conduc la:
Planificarea și oferirea de instrucțiuni adecvate elevilor
Proiectarea unor sarcini și strategii de evaluare valide ale învățării
Siguranța că instrucțiunea și evaluarea sunt aliniate obiectivelor de învățare stabilite.