Învățarea experiențială se bazează pe experiența individului, dar totodată, este o învățare de grup.
Învățarea experiențială include 4 perspective ciclice: experiența concretă, observarea și reflecția cu privire la experiență, formarea conceptelor abstracte și a generalizărilor ca urmare a experienței trăite și a observațiilor pe marginea acesteia, și elaborarea ipotezelor și experimentarea privind implicațiile conceptelor abstracte în situații noi. Verificarea ipotezelor în situații reale conduce la noi experiențe iar ciclul reîncepe. Învățarea experiențială, considerată un demers complex de problematizare a experienței primare și propusă ca o alternativă la învățarea tradițională, este o viziune destul de recentă, avându-i drept precursori pe J.Dewey, K. Lewin, C. Rogers și D. Kolb.
Acest tip de învățare plasează participantul în centrul abordării educaționale, iar scopul este acela de a dezvolta competențe și abilități prin experimentare practică.
Debriefing-ul este o tehnică folosită în educație pentru a încheia un proces de învățare. Folosim această metodă pentru a lăsa în urmă trecutul și ne concentra pe ceea ce urmează să facem în viitor. Această renunțare presupune că închidem bucle din trecut, care includ situații, oameni, obiceiuri vechi, șabloane mentale cu care am operat, comportamente sau scenarii. Cu această practică ne propunem să limităm rezistența la schimbare și să stimulăm asimilarea unor noi ritualuri care la un moment dat vor putea să devină „a doua natură”.
Discuții în grupul de lucru din cadrul sesiunii.
Împărtășirea în plen a modului în care a funcționat învățarea pentru toți participanții.
Reflecția personală care vizează aspectele mai profunde legate intrinsec de lecțiile personale pe care ni le luăm cu această ocazie, precum și planurile de creștere personală prefigurată a avea loc în următoarea perioadă de timp.
Scopul procesului de debriefing este de a deveni mai autonomi în învățare, mai auto-organizați, pentru a funcționa rațional, spontan și asumat, în relație cu propria persoană dar și cu ceilalți. Altfel spus, această tehnică ne ajută să ne pregătim pentru schimbare și să fim mai deschiși la a ne (re)crea viitorul așa cum ni-l dorim.
(1) Discuții în grupul de lucru
Stabiliți care sunt 3 lucruri memorabile referitoare la lucrul împreună, de care veți ține cont în viitor, începând de astăzi.
Ce v-a plăcut cel mai mult în exercițiile de grup?
Ce ați schimba/îmbunătăți în dinamica echipei și lucrului împreună dacă ați repeta experiența prin care ați trecut în această sesiune?
(2) Împărtășirea în plenară a experienței grupului extins
Confruntarea propriei experiențe cu cea a altora poate facilita conștientizarea problemelor personale, explorarea propriilor valori și atitudini și luarea deciziilor asumate. Abordarea pragmatică a problemelor umane oferă membrilor unui grup promisiunea dezvoltării emoționale, precum și posibilitatea de a adăuga noi sensuri vieții lor (Ionescu G., 1990). Grupul oferă o experiență psihologică și educativă extrem de benefică, datorită întâlnirii indivizilor, încrederii și deschiderii, precum și posibilității de exprimare. În cadrul grupului se produce o anumită dinamică a relațiilor interpersonale care favorizează dezvoltarea unor procese psihice de grup: universalitatea, coeziunea și cooperarea, identificarea cu ceilalți și problemele lor, autoidentificarea, transferul de atașament inconștient. În grup se manifestă spontaneitatea, care este influențată de o serie de factori importanți: rețeaua de relații afective în care individul este implicat încă de la începutul funcționării grupului; sentimentul de încredere și siguranță.
(Marius Eremeia Vlaicu-Popa, 2009)
(3) Reflecție persoanală
Întrebări pe care te rugăm să ții le auto-adresezi:
Cât de mult timp aloc din viața mea pentru a pune în acțiune comportamentele dezirabile potrivite rolului de dascăl?
Gândește-te la o situație de la școală când n-ai acționat în concordanță cu rolul pe care-l ai. Ce m-a reținut/blocat?
Ce alternativă comportamentală poate susține mai adecvat rolul pe care-l am?
Înainte de închiderea sesiunii, vă rugăm să ne furnizați feedback cu privire la conținutul educațional, metodologia utilizată în livrare, organizarea virtuală a sesiunii și nu în ultimul rând, cu privire la traineri și facilitatori.
Este posibil ca unele întrebări din acest formular să vi se pară în disonanță aparentă cu subiectul sesiunii. Vă rugăm să răspundeți cu obiectivitate și cât se poate de transparent. Urmărim dezvoltarea gândirii critice, a locus-uluide control intern și metacogniției, precum și comunicarea și colaborarea. Informațiile pe care ni le veți furniza sunt strict statistice, iar intenția noastră cu această cercetare este să devenim mai buni în ceea ce facem. De la o sesiune la alta, ne străduim să îmbunătățim conținutul educațional, să ne perfecționăm metodologia de predare, și să creăm o experiență educațională cât mai relevantă, plăcută și revelatoare pentru participanții programelor noastre.
Feedback-ul vostru este important pentru noi! Vă mulțumim pentru contribuție!